zondag 3 maart 2019

Zondag 25 mei


En toen was het eindelijk 25 mei!
Zoals we gisteren hadden bekeken wilden we de trein van 10.11 uur nemen vanuit Antibes, dus om op tijd bij het station te zijn.... even terugrekenen... moet de wekker om 08.00 uur. Het ontbijt is speciaal voor ons een kwartier eerder geserveerd worden maar dat was geen probleem. Zodoende zaten we net na 09.15 uur in de auto naar het station. We hadden mazzel want er was nog net een plekje op het parkeerterrein bij het station. Er was al veel activiteit, er stond een stampvolle trein op het ene perron, maar wij moesten toch echt vertrekken vanaf het andere perron. Omdat we geen zin hadden om als haringen in een ton te zitten, even gevraagd, en ja hoor: we konden in de (bijna) lege trein!

Bij elk gehucht werd er gestopt maar pas bij Nice Ville werd het echt druk met passagiers en werd er flink gepropt om iedereen in de trein te krijgen.
Na een stuk of 12 keer te zijn gestopt reden we dan tegen 11.00 uur het station van Monaco binnen. Het station is daar in de rotsen, dus geen idee of dit strikt genomen ondergronds is, maar zo zag het er wel uit. Op het station stond overal duidelijk aangegeven welke tribunes langs welke kant het station uit moesten lopen. Deze borden kwamen we overal 'in de stad' tegen, net zoals enorm veel dixies. Het was allemaal prima geregeld.



Toen we bijna bij het circuit waren bedachten we dat het ook wel lekker zou zijn om wat te eten te hebben en gelukkig zat de plaatselijke Spar op de route. Ik denk dat hij deze dag zijn complete jaaromzet heeft gedraaid want de foccacias, belegde broodjes en stokbrooden waren weer op op het moment dat ze werden bijgevuld. Toen ook wij hadden wat we wilden, een broodje, wat drinken en een extra stokbroodje, gingen we richting de herrie...

En herrie was het! De F1 race begint weliswaar pas om 14.00 uur maar voor die tijd reed de Renault cup. Dus wij kwamen aan terwijl die nog in volle gang was. Het klappen van de kleppen maakte behoorlijk wat herrie maar dat maakt het ook wel weer een hele belevenis. 
We vonden al snel onze plaatsen op de tribune en installeerden ons om het de komende 5 uur vol te houden. Zitplaats is overigens een wat ruim begrip voor een stukje hout van ongeveer 40 bij 40 centimeter. Maar goed, we hebben een zitplaats. En wat voor een: we zitten recht tegenover de pitbox van Red Bull en die van Mercedes is daarnaast dus dubbel interessant. Net links daarvan stond een groot scherm dus we konden alles goed volgen.



We keken onze ogen uit. De sta tribune tegen de berg op stroomde langzaam vol: vrijdag leek het hier al de vrijmakrt met afgezette plaatsen en neergezette stoelen. Op alle hoge gebouwen in de stad waren partytenten/paviljoenen geplaatst en alle balkons stonden stampvol. Ook bij ons op de tribune was er al snel geen plaats meer over: druk, druk, druk. Naast mij zat een erg zenuwachtige man die telkens op zijn telefoon keek en zowat aan het springen was van de spanning.



Het duurde uiteindelijk toch nog wel lang voor er dan iets ging gebeuren. Om 12.30 uur was de rijdersparade. Op een 'platte kar' worden dan alle coureurs over het parcour gereden en daarbij worden ze geinterviewd. We merkten al snel dat er een 'dingetje' geweest was tussen Hamilton en Rosberg, de een was nogal chagrijnig, de ander totaal niet. Grappig.
Maar goed, dat duurt ongeveer 15 minuten en daarna duurt het nog eens 5 kwartier voor de start. Maar er was genoeg activiteit in de pitboxen om naar te kijken (en ik had stiekem een boek meegenomen) dus die tijd kwamen we wel door. 



En toen, eindelijk, echt activiteit in de pits. En één voor één reden de auto's weg naar de grid voor het opwarmrondje. En toen merkten we al: de 'zing' is dan wel uit het geluid, de 'vroem' zit er nog behoorlijk hard in. Dus de oordoppen waren echt nodig! Wij hadden ze van huis meegenomen maar ze werden ook verkocht voor slechts € 3,50 per setje. Haha!

Niet lang daarna was het dan toch 14.00 uur geworden en de 72e Grand Prix van Monoca ging dan toch van start. Startopstelling: 1 Nico Rosberg, 2 Lewis Hamilton, 3 Daniel Ricciardo en 4 Sebastian Vettel. En het was een leuke race, er gebeurde tenminste nog eens wat! Zo viel Vettel al vrij snel uit en daar was hij natuurlijk niet blij mee. Wat je thuis niet meekrijgt maar op de tribune wel: hij liep heel chagrijnig terug naar zijn auto en het stinkt als iemand zijn motor opblaast. Geeft het geheel toch een extra dimensie. De man naast mij was ondertussen niet meer te houden. Toen we ergens op het scherm zagen dat er een botsing had plaatsgevonden zat hij letterlijk te springen op z'n plek en stootte hij me aan om te checken of ik het toch ook echt wel gezien had, haha!





Het was al snel duidelijk dat ook nu Mercedes weer oppermachtig was; elke keer kwamen eerst de 2 groen/grijze auto's voorbij, even later een blauwe van Red Bull en pas weer later de rest. Op zeker moment kreeg Hamilton nog problemen met zijn auto waardoor het nog even spannend was of Ricciardo hem toch nog in kon halen, helaas ging dit niet lukken (hier spreekt inderdaad een kleine 'dislike' voor Hamilton), maar dat maakt het laatste stukje wel spannend.

En toen kwam Rosberg als eerste over de finish en was het allemaal weer voorbij. Daar hadden we dan zolang naar uit gekeken... Maar: niet voordat we zagen hoe het podium werd bezet door Rosberg, Hamilton en Ricciardo (die een zoen kregen van Princes Charlene die de hele tijd keek of ze poep rook) en de bekende volksliederen werden gespeeld.







Net voor het einde van de race was gezegd dat we na afloop een half uurtje moesten blijven zitten. Ongetwijfeld had dit wat te maken met de werkelijk waar ENORME drukte terug naar het station.

We hadden gelezen dat er 35000 tribuneplaaten waren, dat is dus nog zonder alle sta plaatsen en officieuze plaatsen op balkons e.d. De schatting is dat 90% van de bezoekers met de trein komt. Dat moet dus allemaal weer terug naar het station. Om een en ander te kunnen coördineren was er een route uitgezet naar het station waar iedereen langs moest. Een deel van die route ging door een straatje van een meter of 6 breed, met oude, hoge panden langs de kanten. Aan het einde stond de gendarmerie de massa tegen te houden. Zij lieten steeds een grote groep mensen door en sloten dan de straat weer af. Op een gegeven moment besloten we om hier niet verder over na te denken; je zou van minder in paniek raken 😉

Uiteindelijk waren we tegen half 6 op het station. Daar hoorden we dat steeds elke derde trein tot Cannes reed, de overige treinen reden tot Nice. We hadden dus de keuze om hier twee treinen te wachten, of op het station van Nice. We bedachten dat we hier goed stonden en het wachten was ook zo gebeurd want om de 5 minuten stroomde het station weer vol en vertrok er weer een trein. 


Tegen 18.45 uur waren we weer op het station van Antibes. Daar duurde het even voor we het parkeerterrein weer af waren (een of andere *piep* had zijn auto zo neergezet dat er niemand meer langs kwam en was toen uitgestapt) maar om 19.15 uur waren we bij de Mac voor een 'voedzaam diner'. Qua energie zat er meer niet meer in en bovendien hadden we gewoon honger. 
Rond 20.30 waren we weer 'thuis', moe maar voldaan na een mooie dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten